• اصفهان - شهرک صنعتی امیرکبیر - خیابان عطاالملک - فاز 1 - شماره 654
  • 03133878952

ساخت قطعات و تجهیزات استراتژیک صنایع نفت

استفاده از به روزترین چاپگرهای سه بعدی

پیشرو در خدمات فنی مهندسی


ترامپ یا کلینتون ؟ کدام‌یک برای پیشرفت اقتصاد ایران بدترند؟

نوامبر 5, 2016

ارسال شده توسط عرفان

دسته بندی خدمات بازرگانی

ترامپ یا کلینتون ؟ یک کارشناس اقتصادی می‌گوید گرچه اگر ترامپ بیاید ممکن است برای برجام مشکل ایجاد کرده و در ورود سرمایه‌گذار خارجی به ایران موانعی به وجود بیاید و در نتیجه به دنبال آن ایران نیز استراتژی خود را تغییر داده و به این ترتیب ترامپ برای ایران خطرناک‌تر از کلینتون باشد، ولی به هر حال اگر کلینتون نیز روی کار بیاید شرایط آمریکا از حیث عمل به برجام و پایبندی به آن بهتر از زمان اوباما نخواهد شد.

میر جعفرزاده در گفت‌و گو با ایسنا، ‌ در پاسخ به این سوال که با سر کار آمدن ترامپ یا کلینتون به عنوان رئیس‌جمهور در آمریکا  هر یک در اقتصاد ایران چه تاثیری خواهند گذاشت؟ بیان کرد: طبیعتا طبق گفته ترامپ اگر وی بر سر کار بیاید قطعا تلاش خواهد کرد که قرارداد برجام را ضعیف کرده و از بین ببرد؛ به این خاطر که به نظر ترامپ قرار داد یک توافق برد-باخت به ضرر آمریکا بوده است و این قرارداد فقط ایران را قوی‌تر کرده و باعث شده است که در پسا برجام پول وارد ایران شود. ترامپ در این زمینه گفته چنین اتفاقی باعث شده است که ایران بتواند سیاست‌های خصمانه خود را بهتر در منطقه پی‌گیری کند. بنابراین اگر ترامپ بر سر کار بیاید از همه امکاناتی که دارد استفاده خواهد کرد که برجام را زیر سوال ببرد.

 

ترامپ یا کلینتون

ترامپ یا کلینتون ؟ کدام‌یک برای اقتصاد ایران بدترند؟

وی افزود: این موضوع از این جهت برای اقتصاد ما قابل توجه است که ایران در پسابرجام برای باز شدن فضای اقتصادی خود در عرصه بین‌الملل و ورود سرمایه‌گذار خارجی برنامه‌ریزی کرده است و هر قدر هم که زمان بگذرد طبیعتا فضا برای ایران در حوزه بانکی، ‌فروش نفت و … بازتر می‌شود، ولی با حضور ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا طبیعا در بهبود شرایط بین‌المللی اقتصادی ایران ممکن است موانع جدی ایجاد شود.

این پژوهشگر اقتصاد کلان همچنین بیان کرد: با این حال شرایط بر سر کار آمدن کلینتون متفاوت است. او ادامه دهنده راه اوباما خواهد بود و اصل برجام را قبول خواهد داشت ولی با این حال کلینتون نیز معتقد است که اوباما کمی سهل‌گیری کرده است. از این جهت گرچه اصل برجام زیر سوال نمی‌رود و این موضوع برای ایران بهتر است ولی به هر حال با آمدن کلینتون هم وی از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران استقبال نخواهد کرد. با این حال روند تعاملات اقتصادی ایران با ثبات‌تر خواهد بود و گرچه با کندی ولی به مرور اوضاع روابط بین‌المللی اقتصاد ایران بهتر خواهد شد. ولی به هر حال باید به اینکه هم توجه کرد که شرایطی که امروز ایران در زمینه برجام دارد در هر حالت و با روی کار آمدن هر یک از این دو کاندیدا ( ترامپ یا کلینتون ) بهتر است.

منبع : ایسنا


اشتراک گذاری