• اصفهان - شهرک صنعتی امیرکبیر - خیابان عطاالملک - فاز 1 - شماره 654
  • 03133878952

ساخت قطعات و تجهیزات استراتژیک صنایع نفت

استفاده از به روزترین چاپگرهای سه بعدی

پیشرو در خدمات فنی مهندسی


ناسا نخستین تصویر رنگی از محل سقوط مریخ نورد شیاپارلی را منتشر کرد

نوامبر 6, 2016

ارسال شده توسط عرفان

دسته بندی اخبار تکنولوژی

مریخ نورد شیاپارلی سازمان فضایی اروپا موسوم به شیاپارلی در تاریخ بیست و هشتم مهرماه با سطح سیاره مریخ برخورد کرد و نابود شد. به این ترتیب، نه تنها ماموریت این مریخ نورد به پایان رسید، که محل برخورد آن باعث شکل گیری نقطه ای تیره رنگ بر روی سطح این سیاره شده است.

 

مریخ نورد شیاپارلی

 

ماهواره Mars Reconnaissance Orbiter ناسا پس از وقوع این اتفاق، تصویر آن را به سرعت ثبت کرد، و اکنون ناسا این تصویر را در اختیار رسانه ها قرار داده است. این ماهواره ناسا با استفاده از دوربین قدرتمند خود موسوم به HiRISE توانسته این تصویر را ثبت کند.

 

محل سقوط مریخ نورد شیاپارلی

این نخستین تصویر رنگی بدست آمده از محل سقوط مریخ نورد شیاپارلی است. به نظر می رسد این تصویر تایید می کند که نقطه های روشن در اطراف این محل در واقع خرده های آن هستند. این تصویر همچنین نشان می دهد که چترنجات این مریخ نورد، که در فاصله تقریبی یک و نیم کیلومتری آن افتاده به دلیل بادهای مریخی تغییر زاویه پیدا کرده است.
سازمان فضایی اروپا تخمین می زند که بررسی های اش در این زمینه تا پایان ماه نوامبر به پایان برسد. بخش دیگر ماموریت EXOMAS که Trace Gas Orbiter نام دارد حداقل تا سال 2022 به ماموریت خود ادامه می دهد. علیرغم بروز این مشکل، سازمان فضایی اروپا قصد دارد ماموریت دیگری را در سال 2020 در مریخ آغاز کند. قرار است این ماموریت با همکاری سازمان فضایی روسیه انجام شود

روش های زیاد دیگری برای اثبات این رویداد وجود دارد. هفته آینده، قدرتمندترین دوربین تعبیه شده روی مریخ گرد ناسا تصاویر بیشتری از این نقطه می گیرد، و امید است که این تصاویر جزییات بیشتری از این رویداد در اختیارمان قرار دهند. یکی دیگر از این ابزارها، تلسکوپ رادیویی است که در نزدیکی شهر پونه در هند قرار دارد. با این اوصاف، به زودی خواهیم فهمید چه بر سر شیاپارلی آمده است.
خبر نابودی مریخ نورد شیاپارلی هنوز قطعی نیست، اما دانشمندان سازمان فضانوردی اروپا سرگرم بررسی اطلاعات موجود برای تعیین قطعی سرنوشت این مریخ نورد هستند.


اشتراک گذاری