• اصفهان - شهرک صنعتی امیرکبیر - خیابان عطاالملک - فاز 1 - شماره 654
  • 03133878952

ساخت قطعات و تجهیزات استراتژیک صنایع نفت

استفاده از به روزترین چاپگرهای سه بعدی

پیشرو در خدمات فنی مهندسی


آشکارسازی مثلث برمودای فضایی، ناهنجاری اقیانوس اطلس جنوبی SAA

اکتبر 16, 2016

ارسال شده توسط عرفان

دسته بندی اخبار تکنولوژی

ریکاردو کامپانا از موسسه ملی نجوم ایتالیا به تازگی داده‌های تابشی دریافتی از ماهواره ناظر بر اشعه ایکس به نام BeppoSAX را تحلیل کرده است. این ماهواره از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۱۳ فعال بود. مثلث برمودای فضا که یکی از خطرناک‌ترین مناطق تابشی کیهان است، با جزئیات بی‌سابقه آشکارسازی شد. به گزارش کلیک، هم‌اکنون، محققان اروپایی این ناحیه تابشی را در چند صد کیلومتری بالای ساحل برزیل مشاهده کرده‌اند. چنین منطقه‌ای که «ناهنجاری اقیانوس اطلس جنوبی» (SAA) نام دارد، نقطه‌ای است که در آن کمربندهای تابشی وان آلن (حلقه‌هایی از ذرات باردار که زمین را احاطه کرده‌اند) در نزدیک‌ترین فاصله به سطح زمین هستند.

 

ناهنجاری اقیانوس اطلس جنوبی SAA

 

در دهه ۱۹۵۰ و زمانی که این کمربندها کشف شدند، دانشمندان بر این باور بودند «ناهنجاری اقیانوس اطلس جنوبی» (SAA) می‌تواند خطرزا باشد. یکی از شکایتهای فضانوردان حاضر در شاتل فضایی این بود که در زمان عبور از میان این ناهنجاری، لپ‌تاپ‌ها دچار مشکل می‌شدند. فضاپیماهایی مانند تلسکوپ فضایی هابل به نوعی برنامه‌ریزی شده‌اند که ابزار ظریفشان هنگام عبور آن‌ها از خلال این ناحیه برای اجتناب از آسیب‌دیدگی خاموش می‌شوند.

ایستگاه بین‌المللی فضایی نیز از سپر اضافه‌ای برای برخورد با این مشکل استفاده می‌کند. فضانوردان نیز تحت تاثیر این ناحیه قرار می‌گیرند. گفته می‌شود چنین ناحیه‌ای عامل پرتاب ستاره‌های عجیبی است که در میدان بصری فضانوردان دیده می‌شوند. همچنین تصور می‌شود عبور از خلال ناهنجاری اقیانوس اطلس جنوبی دلیل ناکامی‌های آغازین هواپیماهای شبکه Globalstar بوده‌اند.

ریکاردو کامپانا از موسسه ملی نجوم ایتالیا، داده‌های تابشی دریافتی از ماهواره ناظر بر اشعه ایکس به نام BeppoSAX را تحلیل کرده است. این ماهواره از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۱۳ فعال بود. وی و تیمش دریافتند سطوح تابشی موجود در لایه پایین‌تر SAA بسیار کمتر از سطوح فوقانی‌تر است. بر اساس یافته‌های این دانشمندان، این ناهنجاری به آرامی به سمت غرب در حرکت است.

تیم علمی هم‌اکنون در حال طراحی یک تلسکوپ فضایی است که در میان بخش پایین‌تر ناحیه خطر (که به خوبی مطالعه نشده) مدارگردی خواهد کرد.


اشتراک گذاری