• اصفهان - شهرک صنعتی امیرکبیر - خیابان عطاالملک - فاز 1 - شماره 654
  • 03133878952

ساخت قطعات و تجهیزات استراتژیک صنایع نفت

استفاده از به روزترین چاپگرهای سه بعدی

پیشرو در خدمات فنی مهندسی


انواع پرینترهای سه بعدی ، ذوب به کمک پرتو الکترونی (EBM)

آگوست 31, 2016

ارسال شده توسط عرفان

دسته بندی پرینتر سه بعدی

در چندین مقاله گذشته به بررسی انواع پرینترهای سه بعدی و کاربردها آن ها در صنایع مختلف پرداختیم. پرینترهای سه بعدی که با استفاده از مواد اولیه متفاوت به تولید قطعات مختلف پرداخته و زمان و هزینه ساخت قطعات را کاهش میدهند. در این مقاله نیز به نوع دیگری از انواع پرینترهای سه بعدی اشاره میشود.

 

انواع پرینترهای سه بعدی ، ذوب به کمک پرتو الکترونی (EBM)

 

انواع پرینترهای سه بعدی ، ذوب به کمک پرتو الکترونی (EBM)

 

EBM نوع دیگری از فناوری های تولید افزودنی برای قطعات فلزی است و در اصل توسط کمپانی ARCAM AB در ابتدای قرن حاضر ابداع شد. همانند روش SLM که در مقالات قبل به آن اشاره شد، فناوری EBM نیز یک روش چاپ سه بعدی یک تکنیک ترکیب پودرهای فلزی است. در حالی که SLM با استفاده از پرتو لیزر با قدرت بالا به عنوان منبع قدرت خود به کنار هم قرار دادن لایه ها میپردازد، EBM با استفاده از یک پرتو الکترونی به جای آن این کار را انجام میدهد، که تفاوت اصلی بین این دو روش تنها همین است. بقیه فرآیندها بسیار مشابه است.

مواد اولیه مورد استفاده در فناوری EBM پودر فلز مرغوب است وکه به صورت لایه لایه شکل کرفته و مدل سه بعدی قطعه را میسازد. فرایند لایه لایه کردن قطعه با استفاده از نرم افزار یک کامپیوتر انجام شده که کنترل پرتوهای الکترونی را نیز به عهده دارد.

برخلاف SLS ، فناوری EBM پودرهای فلز را به طور کامل ذوب میکند . این فرایند معمولا تحت درجه حرارت بالا تا 1000 درجه سانتی گراد انجام میشود.

در مقایسه با فناوری SLS  روند EBM و نسبتا کند و تا حدودی گران است، همچنین در دسترس بودن مواد اولیه برای انجام فرایند EBM محدود است.

بنابراین این روش به نسبت دیگر انواع پرینترهای سه بعدی از درجه محبوبیت کمتری برخوردار است. هر چند که هنوز هم در برخی از فرآیندهای تولید در صنایع مختلف از این روش نیز استفاده میشود.

در حال حاضر مواد رایج مورد استفاده در انواع پرینترهای سه بعدی تحت تکنولوژی EBM برای استفاده های تجاری ، تیتانیوم خالص، اینکونل 718 و اینکونل 625 هستند. فناوری EBM عمدتا در صنایع همچون موارد استفاده فناوری SLS یعنی در ساخت ایمپلنتهای پزشکی و همچنین صنعت هوافضا مورد استفاده قرار میگیرد.


اشتراک گذاری