• اصفهان - شهرک صنعتی امیرکبیر - خیابان عطاالملک - فاز 1 - شماره 654
  • 03133878952

ساخت قطعات و تجهیزات استراتژیک صنایع نفت

استفاده از به روزترین چاپگرهای سه بعدی

پیشرو در خدمات فنی مهندسی


انواع پرینترهای سه بعدی ، پرینترهای SLA در خانه های شما!

آگوست 17, 2016

ارسال شده توسط عرفان

دسته بندی پرینتر سه بعدی

فرایند پرینترهای SLA به مانند بقیه انواع پرینترهای سه بعدی ، که جوهر را بر روی صفحه پرینت میریزند نیست. این دستگاه ها پلاستیک مایع شده را که پس از مدتی سخت و جامد میشود بر روی سطح لایه لایه چیده و جسم را شکل میدهند. سطح های پرینت شده توسط این دستگاه ها معمولا سطوحی صاف و با کیفیت هستند. البته این کیفیت بسیار به کیفیت ساخت دستگاه پرینتر سه بعدی وابسته است.

این پروسه شامل چند مرحله است:

  • مدل سازی در نرم افزارهای CAD با فرمت STL
  • حرارت دادن به پلاستیک
  • چیدن لایه لایه جسم
  • سخت شدن و سرد شدن قطعه

بعد از چاپ شدن تمامی لایه ها و وقتی قطعه از روی سطح جدا شد ، نیاز است تا به وسیله حلالی سطح جسم و ساپورت های گذاشته پاک شوند. بعد از این کار قطعه را در دستگاه تاباننده اشعه ماورابنفش میگذارند تا پروسه چاپ به پایان رسد.

 

انواع پرینترهای سه بعدی ، پرینترهای سه بعدی SLA

 

زمان مورد نیاز برای پرینت سه بعدی یک قطعه ، به سایز دستگاه پرینتر سه بعدی SLA دارد. ساخت قطعات کوچک شاید بین 6 تا 8 ساعت به طول بیانجامد. این در حالی است که ساخت قطعات حتی تا چندین متر نیز با این نوع از انواع پرینترهای سه بعدی به وسیله تکه تکه کردن جسم و پرینت آن در چند روز امکان پذیر است.

استریولیتوگرافی برای نمونه سازی بسیار مناسب است. دلیل آن نیز زمان بسیار کمتر به نسبت بقیه سیستم های نمونه ساز و همینطور هزینه کمتر آن به نسبت بقیه دستگاه ها است. این در حالی است که این دستگاه ها گاها برای پرینت سه بعدی قطعه نهایی نیز مورد استفاده قرار میگیرند .

انواع پرینترهای سه بعدی برای استفاده خانگی

 

هرچند که استریولیتوگرافی قدیمی ترین مدل از انواع پرینترهای سه بعدی است ، اما کمپانی های بزرگ هنوز هم از آن به عنوان نمونه دستگاه های پیچیده تر و مدرن تر استفاده میکنند. شرکت 3D systems که اولین بار ساخت این نوع از دستگاه ها را آغاز کرد، انواع دستگاه های SLA را به کمپانی ها و شرکت های مختلف میفروشد. پرینترهای سه بعدی خانگی از فناوری ساخت افزودنی AM استفاده میکنند نه استریولیتوگرافی. اما هر علاقه مندی به این نوع دستگاه ها میتواند آن را در منزل خود نیز داشته باشد. یکی از نمونه های استفاده از دستگاه های SLA در خانه توسط شرکت formlabs ساخته شده است.

انواع پرینترهای سه بعدی ، DIY

 

برای کسانی که علاقمند به ساخت قطعات توسط خودشان هستند مطالعه بیشتر در زمینه انواع پرینترهای سه بعدی SLA و دیگر پرینتر ها میتواند مفید باشد. در مقالات بعدی باز هم به آن خواهیم پرداخت


اشتراک گذاری