• اصفهان - شهرک صنعتی امیرکبیر - خیابان عطاالملک - فاز 1 - شماره 654
  • 03133878952

ساخت قطعات و تجهیزات استراتژیک صنایع نفت

استفاده از به روزترین چاپگرهای سه بعدی

پیشرو در خدمات فنی مهندسی


انواع پرینترهای سه بعدی ، فناوری ذوب گزینشی لیزری (SLM)

آگوست 30, 2016

ارسال شده توسط عرفان

دسته بندی پرینتر سه بعدی

پرینترهای با فرایند (Selective laser melting (SLM و یا فناوری ذوب گزینشی لیزری ، یکی دیگر از انواع پرینترهای سه بعدی هستند. ذوب گزینشی لیزری یا ذوب انتخابی لیزری یکی از فرایندها ساخت افزودنی است که برای ایجاد قطعات فلزی به وسیله ذوب کردن مواد پودری فلزی در کنار یکدیگر شکل میگیرد. در بسیاری از منابع انواع پرینترهای سه بعدی SLM زیرگروهی از پخت لیزر انتخابی (SLS) در نظر گرفته می شود، در صورتی که این موضوع صحیح نیست. دلیل آن نیز ، فرآیند SLM است که بر خلاف پخت لیزر انتخابی به طور کامل با ذوب مواد فلزی یک حجم سه بعدی فلزی یکپارچه را میسازد.

فناوری SLM با پروژه تحقیقاتی محققان آلمانی از موسسه فرانهوفر  ILT در سال 1995 پایه ریزی شد.

انواع پرینترهای سه بعدی ، فناوری ذوب گزینشی لیزری (SLM)

 

به طور مشابه با دیگر انواع پرینترهای سه بعدی و دیگر روش های چاپ سه بعدی قطعه سه بعدی باید توسط نرم افزار CAD ویژه پردازش شود و اطلاعات فایل CAD به صورت لایه های 2D به دستگاه پرینتر سه بعدی داده شود. فرمت فایل های استفاده شده توسط این نوع از دستگاه چاپ نیز فایل STL استاندارد است. درست پس از لود شدن فایل مورد نظر ، نرم افزار دستگاه چاپ پارامترها و مقادیر مورد نیاز برای ساخت و ساز از مسیر مورد نظر را محاسبه میکند.

پودر فلزی به خوبی و به طور مساوی بر روی سطح یک صفحه پخش شده و پس از آن هر لایه 2D از قطعه تحت تابانیدن شدید انرژی لیزر بالا به صفحه زیرین ، ذوب شده و با تکرار این فرایند ، قطعه شکل میگیرد.  انرژی لیزر به قدری شدید است که پودر فلز ذوب می شود به طور کامل به شکل یک جسم جامد در میآید. پس از لایه کامل شدن یک لایه ، این روند برای لایه بعدی دوباره شروع می شود.

 

انواع پرینترهای سه بعدی ، موارد استفاده فناوری ذوب گزینشی لیزری (SLM)

 

فلزات که می توان از آن در انواع پرینترهای سه بعدی  SLM استفاده کرد عبارتند از فولاد ضد زنگ، تیتانیوم، کروم و کبالت و آلومینیوم.

 

انواع پرینترهای سه بعدی ، فناوری ذوب گزینشی لیزری (SLM)

 

این روش چاپ به طور گسترده ای برای قطعات با هندسه پیچیده و سازه ها با دیواره های نازک و حفره پنهان و یا کانال های درونی مورد استفاده قرار میگیرد.

بسیاری از پروژه ها و قطعات ساخته شده با انواع پرینترهای سه یعدی SLM ، کمک شایان به ذکری به صنعت هوافضا و علی الخصوص در جایی که نیاز به تولید قطعات سبک احساس میشود ، کرده است. SLM نوعی عالی از چاپ سه بعدی برای پروژه هایی که دچار مشکلاتی مانند قالب سازی دشوار و دسترسی فیزیکی مشکل به سطوح برای ماشینکاری، و همچنین محدود بودن طراحی قطعات است. این تکنولوژی به طور گسترده در میان کاربران در خانه مورد استفاده قرار نمیگیرد اما در بین تولید کننده صنعت هوا فضا و ارتوپدی پزشکی بسیار محبوب است.


اشتراک گذاری