• اصفهان - شهرک صنعتی امیرکبیر - خیابان عطاالملک - فاز 1 - شماره 654
  • 03133878952

ساخت قطعات و تجهیزات استراتژیک صنایع نفت

استفاده از به روزترین چاپگرهای سه بعدی

پیشرو در خدمات فنی مهندسی


انواع پرینترهای سه بعدی ، معرفی اجمالی تکنولوژی‌ پرینتر سه بعدی

آگوست 14, 2016

ارسال شده توسط عرفان

دسته بندی پرینتر سه بعدی

برای تشریح انواع پرینترهای سه بعدی ، بهتر است ابتدا توصیفی کلی از این تکنولوژی بیان کرد.

فرایند ساخت افزودنی ،  یک اصطلاح برای توصیف مجموعه ای از فن آوری هایی است که با اضافه کردن لایه لایه مواد ، قادر به ساخت اجسام سه بعدی است. بسته به نوع آن فناوری مواد اولیه به کار رفته نیز متنوع است ، اما برخی از ویژگی ها در همه انواع فرایند های ساخت افزودنی مشترک است . ویژگی هایی همچون استفاده از نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی برای طراحی جسم مورد نظر.

برای انجام این کار ابتدا نیاز به طراحی ایده اولیه در نرم افزار های CAD است. سپس نرم افزار پرینتر سه بعدی (فرایند ساخت افزودنی) اطلاعات داده شده از نرم افزار طراحی را خوانده و به صورت لایه لایه با متریال مورد نظر ( پلاستیک ، مایع، فیلمان پودری و یا حتی ورق کاغذ) پرینت میکند. فرایندهای ساخت به صورت افزودنی شامل گروه های زیر هستند:

  • نمونه سازی سریع (RP)
  • تولید مستقیم دیجیتال (DDM)
  • ساخت لایه ای
  • چاپ سه بعدی

انواع مختلفی از پرینترهای سه بعدی وجود دارد. این پرینترها توسعه داده شده اند تا اجسام و قطعات را به صورت سه بعدی چاپ کرده و تحویل دهد. برخی از آنها در حال حاضر بسیار محبوب هستند ، در حالی که مدل ها دیگر تحت سلطه رقبای مختلف قرار گرفتند.

در این مقاله به بررسی تکنولوژی پرینت سه بعدی و یا به طور دقیق تر تشریح انواع پرینترهای سه بعدی پرداختیم.

انواع پرینترهای سه بعدی

انواع پرینترهای سه بعدی ،  SLA) Stereolithography )

 

انواع پرینترهای سه بعدی ، SLA

دستگاه های استریولیتوگرافی یکی از انواع پرینترهای سه بعدی هستند که می توانند برای اجرای پروژه هایی که در آن از هرنوع جسم سه بعدی استفاده میشود، کمک کنند. هر چند این روش قدیمی ترین در تاریخ اپ سه بعدی است اما امروزه هنوز هم از آن استفاده میشود. ایده اولیه استفاده از این روش شگفت انگیز است ، وقتی شما یک مهندس مکانیک هستید. پس از طراحی و ساخت یک قطعه اینکه آیا قطعه برروی دستگاه مورد نظر به درستی سوار میشود درگیری ذهن شما خواهد بود. و یا یک مهندس خلاق هستید که میخواهید مدل اولیه یک ایده را شبیه سازی کنید.

دستگاه های استریولیتوگرافی میتوانند کمک حال شما باشند

 

این روش توسط چارلز هال یکی از بنیان گذاران شرکت 3D Systems آمریکا در سال 1986 ابداع شد. این اختراع ثبت شده شامل یک دستگاه چاپ سه بعدی با طراحی منحصر به فرد که stereolithograph apparatus) SLA) نام گرفت و قادر به تبدیل پلاستیک مایع به جامد و یکپارچه بود. فایل طراحی جسم شامل ابعاد و اندازه آن جسم بوده و فایل CAD آن به فایل مورد نظر نرم افزار چاپ تبدیل میشد و دستگاه آن را پرینت میکرد. فرمت رایج برای این نرم افزار ها زبان استاندارد موزاییک کاری Standard Tessellation Language) STL) است .این فرمت معمولا برای دیگر نرم افزارهای پرینتر سه بعدی نیز قابل استفاده است.

انواع پرینترهای سه بعدی ، چارلز هال

در مقالات آینده با برخی دیگر از انواع پرینترهای سه بعدی آشنا خواهیم شد.

 


اشتراک گذاری