• اصفهان - شهرک صنعتی امیرکبیر - خیابان عطاالملک - فاز 1 - شماره 654
  • 03133878952

ساخت قطعات و تجهیزات استراتژیک صنایع نفت

استفاده از به روزترین چاپگرهای سه بعدی

پیشرو در خدمات فنی مهندسی


فرایند مهندسی معکوس و تفاوت های آن با مهندسی مستقیم

آگوست 6, 2016

ارسال شده توسط عرفان

دسته بندی ساخت قطعات

مهندسی معکوس چیست؟

در بازار جهانی به شدت رقابتی امروز، تولید کنندگان به طور مستمر به دنبال راههای جدید برای کم کردن زمان معرفی و توسعه محصولات جدید خود هستند تا بتوانند همه نیازهای مشتریان خود را برآورده کنند. این تولید کنندگان عمدتا در روشهای CAD-CAM، چاپ سه بعدی و طیفی از تکنولوژیهای جدید و به روز سرمایه گذاری کرده اند که مزیتهای رقابتی و اقتصادی را برای آنان به دنبال داشته باشد.

در حال حاضر مهندسی معکوس (RE) یک نمونه از تکنولوژیهایی است که منافع و مزیتهای اقتصادی را از طریق کاهش چرخه توسعه محصول فرآهم میکند. شکل زیر نشان میدهد که چگونه فرآیند مهندسی معکوس (RE) اجازه میدهد که در چرخه بسته بین ” آنچه طراحی شده” و ” آنچه واقعا ساخته شده” همه احتمالهای ممکن بررسی شود.

 

فرایند مهندسی معکوس

 

  • – مهندسی معکوس چیست؟

مهندسی معکوس فرآیندی است شامل طراحی، تولید، مونتاژ و تعمیر و بازسازی محصولات و سیستم ها. در مجموع دو نوع مهندسی وجود دارد:

  • مهندسی مستقیم(رو به جلو) یا Forward Engineering
  • مهندسی معکوس یا Reverse Engineering

مهندسی مستقیم، یک فرآیند سنتی است که طی آن حرکت از طرحهای منطقی و انتزاعی به سمت اجرای فیزیکی یک محصول یا سیستم اتفاق می افتد. در برخی شرایط ممکن است قطعه/محصول فیزیکی نهایی فاقد هرگونه جزئیات فنی مانند نقشه ها، لیست مواد اولیه یا اطلاعات مهندسی مربوط به آن باشد.

فرآیند مشابه سازی یک قطعه موجود، دمونتاژ یا ساخت بدون نقشه یا مدارک یا یک مدل کامپیوتری، مهندسی معکوس نامیده میشود. همچنین مهندسی معکوس به عنوان روشی شناخته کیشود که در آن ابری از نقاط توسط اسکن /دیجیت کردن قطعات یا محصولات ایجاد شده و سپس مدل سه بعدی از آن بدست می آید.

فرآیند اسکن دیجیتال که مشخصات فیزیکی قطعه یا محصول را مشخص میکند، اغلب توسط محققان و با توجه به وظیفه و کارائی قطعه تعریف میگردد.

Abell و همکاران (1993) تعریف مهندسی معکوس را اینگونه بیان کرده اند:

روند بازیابی هندسه جدیدی از قطعات ساخته شده بوسیله دیجیت کردن و اصلاح مدل سه بعدی موجود

 

کاربرد مهندسی معکوس در صنایع مختلف

 

مهندسی معکوس امروزه استفاده های بسیار زیادی در صنایع مختلف از جمله صنایع تولیدی، صنعت طراحی، صنعت طلا و جواهر و …. دارد. برای مثال هنگامی که یک خودرو جدید روانه بازرا میشود، صنایع رقیب میتوانند یک نمونه از آن را خریداری کرده و آنرا دمونتاژ کنند تا متوجه شوند چگونه ساخته شده و چگونه کار میکند.

از طرف دیگر در مواردی مثل طراحی اتوموبیل، طراحان میتوانند ایده ها و تفکرات خود را با استفاده از موادی مانند چوب، پلاستیک، یونولیت (چوب پنبه) و… بصورت عینی بسازند اما در نهایت یک مدل سه بعدی CAD برای بررسی و ساخت قطعات داخلی مورد نیاز است.

هنگامی که یک محصول پیچیده باشد، طراحی آن با CAD هم بسیار چالش برانگیز تر شده و هیچ ضمانتی وجود ندارد که یک طراح دیگر بتواند دقیقا همان طرح را با همان جزئیات و پیچیدگیهای نمونه اولیه طراحی کند.

مهندسی معکوس راه حلی برای این مشکل ارائه میکند زیرا مدلهای فیزیکی سه بعدی که در این روش استفاده میشد منبع اطلاعاتی باارزشی برای طراح خواهد بود. این مدلها اشاره به مدلهای دیجیتالی دارد که توسط فرآیند اسکن کردن بدست آمده و در شکل زیر نشان داده شده است.

 

مهندسی معکوس


اشتراک گذاری