• اصفهان - شهرک صنعتی امیرکبیر - خیابان عطاالملک - فاز 1 - شماره 654
  • 03133878952

ساخت قطعات و تجهیزات استراتژیک صنایع نفت

استفاده از به روزترین چاپگرهای سه بعدی

پیشرو در خدمات فنی مهندسی


پروتز چاپی سه بعدی به یک مادر برزیلی کمک می کند تا “قطعه گمشده” خود را بازیابد

فوریه 10, 2020

ارسال شده توسط عرفان

دسته بندی پرینتر سه بعدی, مقالات

دنیس ویکیشن یک مادر 52 ساله برزیلیست که در سال 2010 به علت سرطان پوست چشم و نیمی از فک سمت راست خود را از دست داد. که باعث ایجاد یک سوراخ بزرگ در سمت راست صورت شد. به علت مشکلات بینایی و عدم توانایی در درست صحبت کردن و همچنین به هم ریختن چهره از حضور در ملاء عام خوردداری میکرد. سالها به او پیشنهاد میشد که از پروتز صورت دستساز استفاده کند اما این کار حدود 500هزار دلار هزینه داشت  و او توانایی پرداخت نداشت.

راه حل جدید پروتز صورت

پروتز صورت

سال گذشته او به یک گروه تحقیقاتی معرفی شد که به راهکار جایگزینی برای پروتز صورت که ارزانتر هم بود، دست یافته بودند.

راه حل ارائه شده توسط محققان دانشگاه یک تکنیک پیشگام است که هزینه ای کمتر از درمان های سنتی را دارد و همچنین دو برابر سریعتر است. این روش شامل استفاده از دوربین تلفن و یک پرینتر سه بعدی برای ساخت پروتز است.

برای ساخت پروتز، پزشکان 15 عکس از زوایای مختلف صورت دنیس گرفتند تا به درستی یک مدل دیجیتالی سه بعدی از چهره وی را روی یک کامپیوتر بسازند. تصاویر بدست آمده با استفاده از فتوگرامتری به هم چسبانده شدند.

ابزار و نرم افزار مورد استفاده

این تیم از نرم افزار 123D Catch استفاده کرده و دستگاه سامسونگ گلکسی نوت 4 بود. پرونده بدست آمده در 123D Catch اصلاح شد و برای چاپ سه بعدی با استفاده از Meshmixer آماده شد. هنگامی که مدل دیجیتال انجام شد نوبت به تکنسینها رسید تا نمونه اولیه پروتز را به صورت سه بعدی چاپ کنند.

مواد مورد استفاده برای ساخت پروتز

نمونه اولیه به عنوان یک راهنما برای ساخت پروتز نهایی از سیلیکون ، رزین و الیاف مصنوعی استفاده شد.

زمان پروسه

این پروسه حدود 12 ساعت طول کشید و محققان چهره دقیق دنیس مانند رنگ چشم و پوست را نقاشی کردند تا مانند چهره طبیعیش شود.

با این حال ، دنیس پس از اتمام کار با پروتز بیرون نیامد. حدود یک سال طول کشید تا کل مراحل این کار تمام شود زیرا وی مجبور به جراحی شد تا پروتز متناسب با صورتش باشد. برای دستیابی به این هدف ، پزشکان مجبور بودند قلاب های تیتانیوم را در کاسه چشمی دنیس فرو کنند تا پروتز به درستی در محل خود قرار گیرد. پروتز به اندازه تخم مرغ باعث شد دنیس به اندازه کافی راحت شود تا در فضای عمومی راه برود ، و او ادعا می کند که خوشحال است که سرانجام قطعه گمشده خود را به دست آورد.

منبع: 3dprint.com


اشتراک گذاری