• اصفهان - شهرک صنعتی امیرکبیر - خیابان عطاالملک - فاز 1 - شماره 654
  • 03133878952

ساخت قطعات و تجهیزات استراتژیک صنایع نفت

استفاده از به روزترین چاپگرهای سه بعدی

پیشرو در خدمات فنی مهندسی


پرینت سه بعدی زیستی قرنیه چشم در آمریکا توسط محققان دانشگاه فلوریدا

جولای 13, 2019

ارسال شده توسط عرفان

دسته بندی پرینتر سه بعدی

در دانشگاه Florida A&M، تیمی کوچک از محققان بر روی پرینت سه بعدی زیستی قرنیه چشم متمرکز شدند.

این کار، یکی از کاربردهای بشدت سریع در مسیر تکامل در بازار پرینت سه بعدی زیستی یا بیوپرینت است. این تیم توانست اولین پرینت از ساخت سلول‌های انسانی بصورت پرینت سه بعدی زیستی قرنیه را ممکن سازد. در حقیقت، تحقیق این تیم بشدت متمرکز بر سرعت پرینت است. دانشمندان توضیح دادند که آنها روشی برای ساخت چندین قرنیه در طی تنها چند دقیقه با استفاده از داربست بیوپرینت شده از سلول‌های انسانی توسعه داده‌اند –  که در نوع خود اولین است!

پرینت سه بعدی زیستی قرنیه چشم

پرینت سه بعدی زیستی قرنیه چشم احتمالا برای شما ناشناخته باشد و به همین دلیل هم، محققان بسیاری هم اکنون و قبلاً بر روی آن مطالعه داشته‌اند، چه در انگلستان در دانشگاه نیوکاسل یا در هند و استارتاپ جوان Pandorum Technologies. تمام این پروژه‌ها قصد کمک به افراد کم‌بینا برای ارائه‌ی بهینه‌تر راهکارهای پیوند قرنیه که برای هر بیمار سفارشی تدارک دیده شده است، می‌باشد. اما فناوری‌های سه بعدی محدودیت‌های خود را دارد و فرآیندش هنوز به کمال نرسیده است؛ ما مجبوریم چند سال دیگر نیز صبر کنیم تا قرنیه‌های ساخته شده به روش پرینت سه بعدی پدیدار شوند.

اما اینجاست که تلاش محققان آمریکایی تفاوت‌ها را رقم می‌زند. این پروژه در اوایل سال 2018 آغاز شد و بر شبیه‌سازی ماتریس کلاژن در قرنیه‌ی واقعی از طریق پرینت سه بعدی از سلول‌های استروما یا کراتوسیت متمرکز شد. این سلول‌ها به توسعه و تثبیت ساختار قرنیه نرمال و شفافیت آن کمک کردند، در عین حال که به بازسازی بافت پس از یک آسیب نیز کمک می‌کنند.

 

پرینت سه بعدی زیستی قرنیه چشم 2

 

این دستاورد که توسط پروفسور ماندیپ ساچدوا رهبری می‌شود، به پیشروی ادامه داده و امید است بهبود فرآیند بیوپرینت با افزایش نرخ ساخت تقویت شود. برای انجام این کار، آنها یک قالبی ساختند که به آنها امکان پرینت سه بعدی زیستی نه تنها یک قرنیه بلکه چندین قرنیه همزمان را می‌داد. بنا به اظهارات این تیم، این فرآیند برای اندازه گیری قطر و ابعاد قرنیه بصورت مستقیم در یک پرینتر سه بعدی ساده سازی شد، که سپس می‌توان 6 قرنیه را با متریالی که سلول‌های انسانی در خود دارد در طی 10 دقیقه ساخت.

پرینت سه بعدی زیستی قرنیه چشم، چشم اندازی بلند مدت دارد و تاثیر بسزایی در تاثیرات پیوند قرنیه خواهد گذاشت. همچنین به ساخت مدل ویترو برای تحقیق دارویی و عملیاتی مانیتورینگ نیز کمک شایانی خواهد نمود.

 


اشتراک گذاری