• اصفهان - شهرک صنعتی امیرکبیر - خیابان عطاالملک - فاز 1 - شماره 654
  • 03133878952

ساخت قطعات و تجهیزات استراتژیک صنایع نفت

استفاده از به روزترین چاپگرهای سه بعدی

پیشرو در خدمات فنی مهندسی


پس از ٣٧ سال تراز تجاری ايران در سال ١٣٩٤ مثبت بود

جولای 27, 2016

ارسال شده توسط عرفان

دسته بندی خدمات بازرگانی

پس از ٣٧ سال تراز تجاری ایران در سال ١٣٩٤ مثبت بود. كارنامه‌ای كه از سوی گمرك كل ایران منتشر شده و نشان می‌دهد تجارت خارجی ایران با ٩١٦ میلیون دلار مازاد تراز تجاری بسته شده است. براساس آمارهای گمرک از تراز تجاری ایران و 49 کشور دنیا طی فروردین ماه 94، ایران با 18 کشور دنیا تراز تجاری منفی و با 31 کشور نیز تراز تجاری مثبت را ثبت کرده است. طبق آمارها، مثبت‌ترین تراز تجاری مربوط به دو کشور ایران و عراق با میزان 372 میلیون دلار بوده است .

تجارت ایران با چین با تراز تجاری حدود 5/ 191 میلیون دلار و همچنین ایران و افغانستان با تراز 145 میلیون دلار، پس از عراق مثبت‌ترین ترازهای تجاری را به خود نسبت داده‌اند. از سوی دیگر، بین 18 کشوری که ایران با آنها تراز منفی را در فروردین ماه 94 داشته، جمهوری کره با تراز تجاری منفی 174 میلیون دلار منفی‌ترین تراز تجاری را داشته و پس از آن آلمان با تراز تجاری منفی 95 میلیون دلار و امارات متحده عربی نیز با تراز منفی 66 میلیون دلار در جایگاه‌های بعدی کشورهای با بیشترین تراز تجاری منفی قرار دارند .

طبق آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران ، ایران طی فروردین ماه سال جاری، با کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، فدراسیون روسیه، جمهوری کره، ایتالیا، بلژیک، آلمان، فیلیپین، اسپانیا، تایوان، مالزی، اوکراین، اندونزی، هلند، انگلستان، بلغارستان، لهستان و هنگ کنگ تجارتی با تراز منفی داشته است که عمده این کشورها اروپایی هستند.

پس از ٣٧ سال تراز تجاری ایران در سال ١٣٩٤ مثبت بود.

طبق آمارهای گمرک از تراز بازرگانی ایران با 49 کشور در فروردین ماه 94، ایران و چین تجارتی با تراز بازرگانی حدود 192 میلیون دلاری را به خود اختصاص داده‌اند که در این مدت ارزش صادرات ایران به چین حدود 641 میلیون دلار و ارزش واردات ایران از این کشور نیز به میزان 449 میلیون دلار بوده است.

عراق نیز در فروردین 94، تجارتی با میزان تراز 372 میلیون دلاری با ایران داشته که طی این دوره مثبت‌ترین تراز در تجارت ایران با کشورهای دیگر را به خود اختصاص داده است. طی فروردین ماه سال جاری، میزان صادرات ایران به عراق 375 میلیون دلار و میزان واردات ایران از آن کشور نیز 3 میلیون دلار بوده است. ایران و هند نیز طی این دوره تجارتی با تراز 6/ 2 میلیون دلار را صورت داده‌اند. تجارت ایران و افغانستان نیز طی فروردین ماه 94، در حالی سومین تراز تجاری مثبت، به میزان حدود 7/ 144 میلیون دلار را به خود نسبت داده است که طی این دوره صادرات ایران به این کشور 145 میلیون دلار و واردات ایران از این کشور نیز 582 هزار دلار بوده است.

ترکمنستان نیز که جزو کشورهای با تراز تجاری مثبت با ایران طی فروردین 94 بوده است، طی این دوره تجارتی با تراز 53 میلیون دلار را با ایران ثبت کرده است. بر این اساس، طی فروردین 94، میزان صادرات ایران به ترکمنستان، 53 میلیون دلار و میزان واردات ایران از این کشور نیز 363 هزار دلار بوده است.

پاکستان و ایران نیز طی این دوره، تجارتی با تراز 5/ 29 میلیون دلار را صورت داده‌اند. همچنین طی فروردین 94، ایران در حالی صادراتی با ارزش 8/ 28 میلیون دلار را به کشور مصر داشته که میزان واردات ایران از این کشور طی این دوره تنها 60 هزار و 600 دلار است. از این رو تراز تجاری این دو کشور طی فروردین 94 نیز به میزان 28 میلیون و 800 هزار دلار ثبت شده است. تجارت ایران و بنگلادش نیز طی فروردین 94، تراز 24 میلیون دلاری را به خود نسبت داده است.

طبق آمارهای گمرک، ایران و جمهوری آذربایجان نیز طی فروردین 94 تجارتی با تراز 5/ 19 میلیون دلار را ثبت کرده‌اند. بر این اساس، طی فروردین ماه سال جاری، میزان تراز تجاری ایران و اردن 17 میلیون دلار، ایران و تایلند 7/ 8 میلیون دلار، ایران و کویت 13 میلیون دلار و ایران و عمان 8/ 12 میلیون دلار بوده است.

از سوی دیگر تراز تجاری ایران با کشور‌های اروپایی عمدتا منفی بوده است که در این بین تراز تجاری ایران و ایتالیا منفی 45 میلیون دلار، ایران و بلژیک منفی 9 میلیون دلار، ایران و آلمان منفی 95 میلیون دلار، ایران و فیلیپین منفی 823 هزار دلار، ایران و اسپانیا منفی 7/ 1 میلیون دلار، ایران و اوکراین منفی 806 هزار دلار، ایران و هلند منفی 26 میلیون دلار، ایران و فدراسیون روسیه منفی 5 میلیون دلار، ایران و انگلستان، منفی 26 میلیون دلار، ایران و بلغارستان منفی 2 میلیون دلار و تراز تجاری ایران و لهستان نیز منفی 497 هزار دلار ثبت شده است.

از سوی دیگر با اینکه تجارت ایران با کشورهای آسیایی عمدتا مثبت بوده، اما با بعضی از آنها تراز تجاری منفی نیز داشته است. از این رو طی فروردین ماه 94، تراز تجاری ایران و امارات متحده عربی منفی 66 میلیون دلار، تراز تجاری ایران و ترکیه منفی 50 میلیون دلار، ایران و جمهوری کره منفی 174 میلیون دلار، ایران و مالزی منفی 6/ 9 میلیون دلار، ایران و اندونزی منفی 5/ 6 میلیون دلار، ایران و تایوان منفی 26 میلیون دلار و تجارت خارجی ایران و هنگ‌کنگ نیز منفی 3 میلیون دلار بوده است.

همچنین طی فروردین 94، بین ایران و قطر نیز تجارتی با تراز 6 میلیون دلار، بین ایران و قزاقستان تجارتی با تراز 4 میلیون دلار، بین ایران و سریلانکا 614 هزار دلار، بین ایران و ویتنام نیز تجارتی با تراز 4 میلیون دلار صورت گرفته است.

بر این اساس طی فروردین 94، تجارتی با تراز 5/ 4 میلیون دلار بین ایران و ارمنستان و تجارتی با تراز 3 میلیون دلار بین ایران و آفریقای جنوبی انجام شده است. از طرفی طبق آمارها نیز میزان تراز تجاری ایران و عربستان سعودی 3 میلیون دلار، ایران و گرجستان 6/ 3 میلیون دلار، ایران و ازبکستان 5/ 3 میلیون دلار، ایران و تاجیکستان 5/ 1 میلیون دلار، ایران و میانمار 5/ 3 میلیون دلار، ایران و سومالی 3 میلیون دلار، ایران و لبنان 1میلیون دلار، ایران و کنیا 2 میلیون دلار، ایران و سوریه 6/ 1 میلیون دلار، ایران و موزامبیک 1 میلیون دلار و ایران و ساحل عاج 977 هزار دلار و همچنین تراز تجاری ایران و تانزانیا نیز 827 هزار دلار ثبت شده است.

 


اشتراک گذاری