• اصفهان - شهرک صنعتی امیرکبیر - خیابان عطاالملک - فاز 1 - شماره 654
  • 03133878952

ساخت قطعات و تجهیزات استراتژیک صنایع نفت

استفاده از به روزترین چاپگرهای سه بعدی

پیشرو در خدمات فنی مهندسی


چاپ سه بعدی بوسیله موبایل در آینده نه چندان دور

جولای 20, 2016

ارسال شده توسط عرفان

دسته بندی پرینتر سه بعدی

شاید از شنیدن قابلیت چاپ سه بعدی بوسیله موبایل تعجب کنید اما محققان فعال در حوزه تکنولوژی در تایوان نوعی پرینتر سه بعدی ساخته‌اند که از نور اسمارت‌فون یا تبلت برای پختن و شکل‌دادن رزین استفاده می‌کند.

تیم تحقیقاتی اشاره شده در بالا نوعی فوتو پلیمر تولید نموده‌اند که برای سفت شدن به اشعه‌های لیزری یا پرتوهای ماوراء بنفش نیازی ندارند. این فوتوپلیمرها در عوض با نورهای قابل مشاهده سخت شده و شکل می‌گیرند. بنابراین برخلاف چاپگرهای سه بعدی موجود در بازار، دیوایس اختراعی گروه مذکور، کالاهای مورد نظرشان را در یک فضای باز که نورهای جانبی در آن وجود ندارد، به چاپ می‌رسانند.

چاپ سه بعدی بوسیله موبایل ، پرینت سه بعدی با موبایل، استفاده از موبایل در چاپ 3 بعدی

نحوه چاپ سه بعدی بوسیله موبایل

در ابتدا ظرفی مملو از رزین مخصوصی که این گروه ساخته‌اند روی یک اسمارت فون قرار داده می‌شود. روی آن موبایل نیز صفحه چاپ قرار داده میشود تا نوری که منتشر می‌نماید، موجب سفت شدن رزین گردد. هر گاه یک لایه از شیء مورد نظر ساخته شد، صفحه چاپ فلزی به آرامی بالا می‌رود تا لایه‌های بعدی ساخته و شیء نهایی شکل گرفته و آماده استفاده شود.

در اینجا یادآوری این موضوع لازم است که این اولین باری نیست که چاپ سه بعدی بوسیله موبایل صورت می‌گیرد، پیش از این نیز کمپانی ایتالیایی Solido3D نوعی چاپگر ۳D به نام OLO در آبان ماه معرفی نمود. البته هنوز معلوم نگشته که محصول شرکت ایتالیایی چگونه کار می کند، اما محققان تایوانی پرینتر سه بعدی خود را ساخته اند و نمونه آزمایشگاهی آن قادر است یک توپ تو خالی با ضخامت ۱۰۰ میکرونی تولید نماید. با اینکه این اختراع بسیار کاربردی به نظر می رسد اما توانایی انجام همه کارهایی که یک پرینتر سه بعدی رایج انجام می دهد را ندارد. در همین راستا «هنسوئان لی»، یکی از کارشناسانی که در توسعه این تحقیق همکاری داشته می گوید: «همان طور که می دانید، نور منتشر شده از یک تلفن هوشمند بسیار کم است و به همین دلیل، سرعت چاپ دستگاه اختراعی ما بسیار پائین تر از چاپگرهای کنونی خواهد بود. اما ما در تلاش برای رفع این مسئله هستیم و به زودی نتیجه کارهایمان را اعلام خواهیم نمود. لازم به ذکر است یکی از کارشناسان ارشد موسسه تحقیقاتی «تایوان تک» به تازگی نوعی پرینتر DLP توسعه داده که قادر است یک لایه را در عرض دو ثانیه چاپ نماید و ما نیز با کمک از آن می خواهیم سرعت چاپ با نور تلفن هوشمند را افزایش داده و محصول خود را کاربردی نمائیم.»

حالا باید دید این محصول اختراعی که از چاپ سه بعدی بوسیله موبایل بهره برده است به چه شکلی در خواهد آمد و آیا سرعت و امکانات آن به اندازه‌ای خواهد بود که بتوان به رسیدن آن به تولید انبوه امیدوار شد یا خیر.


اشتراک گذاری