• اصفهان - شهرک صنعتی امیرکبیر - خیابان عطاالملک - فاز 1 - شماره 654
  • 03133878952

ساخت قطعات و تجهیزات استراتژیک صنایع نفت

استفاده از به روزترین چاپگرهای سه بعدی

پیشرو در خدمات فنی مهندسی


چاپ سه بعدی در پزشکی (جراحی ستون فقرات)

جولای 28, 2016

ارسال شده توسط عرفان

دسته بندی پرینتر سه بعدی, دسته‌بندی نشده

جراحان چینی موفق شدند با بکارگیری چاپ سه بعدی در پزشکی و عمل جراحی، مهره مصنوعی را که با فناوری چاپ سه بعدی در پزشکی ساخته شده است، جایگزین مهره سرطانی ستون فقرات یک کودک ۱۲ ساله کنند. این کودک در مهره دوم گردنش، یک غده بدخیم داشت. لیو ژونگ جون مدیر بخش ارتوپدی بیمارستان دانشگاه پکن در اواخر ماه ژوئیه گذشته این مهره مصنوعی را به جای دومین مهره آسیب دیده گردن که «اکسیس» (Axis) یا مهره محوری خوانده می شود، در ستون فقرات این کودک قرار داد. وی در مورد ساختن مهره مصنوعی با کمک فناوری چاپ سه بعدی می گوید: «چگونه می توان با فناوری چاپ سه بعدی مهره دوم گردن یا «اکسیس» ساخت؟ می توانیم با آزمونهای تصویرنگاری مثلا توموگرافی کامیپوتری، داده‌های مربوط به بدن بیمار را به دست بیاوریم و برای چاپ سه بعدی استفاده کنیم و به این ترتیب قطعه ای برای درون بدن بیمار بسازیم که دقیقا همان ساختار استخوان ها بیمار را دارد.

چاپ سه بعدی در پزشکی ، پرینت سه بعدی ستون فقرات ، جراحی ستون فقرات با استفاده از پرینترهای سه بعدی

این قطعه وقتی درون بدن بیمار کار گذاشته شود، کاملاً با ساختار آناتومی بدن بیمار تطابق دارد.» دکتر لیو پس از جمع آوری داده های پزشکی بدن بیمار، آنها را برای شرکتی در پکن فرستاده تا بعد از پردازش با آنها مهره جدید برای ستون فقرات بیمار ساخته شود. معمولا به جای مهره دوم آسیب دیده در گردن، لوله ای توخالی و استاندارد از جنس تیتانیوم گذاشته می شود. اما با فناوری چاپ سه بعدی و با استفاده از چاپ سه بعدی در پزشکی می توان پروتزی برای جاگذاری در بدن بیمار ساخت که کاملا با بدن بیمار تطابق داشته باشد و نیازهای خاص وی را برآورده کند.

وی درمورد کارگذاشتن این مهره مصنوعی در ستون فقرات می گوید: «از نظر آناتومی شکل این مهره مصنوعی که با فناوری چاپ سه بعدی ساخته شده، دقیقاً مانند مهره معمولی در ستون فقرات است. در نتیجه کاملا در ستون فقرات جا می شود و قسمتهای فوقانی و تحتانی ستون فقرات را به هم متصل می کند. همچنین، این مهره مصنوعی سطح توده عرضی را که با مهره اول گردن به نام اطلس در تماس است، افزایش می دهد که امکان حفظ تعادل را بسیار بیشتر می کند و به بیمار امکان می دهد کمی بعد از عمل جراحی سرش را حرکت دهد. ایمنی عمل جراحی نیز به این ترتیب بیشتر می شود.»

چاپ سه بعدی در پزشکی ، پرینت سه بعدی ستون فقرات ، جراحی ستون فقرات با استفاده از پرینترهای سه بعدی

کودک ۱۲ ساله اینک می‌تواند با استفاده از ابزارهای محافظ برای تحمل وزن سرش، حرکت کند و برای از بین بردن بقیه سلول‌های‌ سرطانی تحت شیمی‌درمانی نیز قرار خواهد گرفت. امیدواریم که این کودک با به دست آوردن سلامتی کامل خود راه را برای ورود پرینتر سه بعدی در  پزشکی باز کند. امید می‌رود که با تکیه بر تکنولوژی،‌ به کارگیری چاپ سه بعدی در پزشکی گسترش یافته و بیماری‌های دیگر نیز به کمک آن درمان شود.


اشتراک گذاری