• اصفهان - شهرک صنعتی امیرکبیر - خیابان عطاالملک - فاز 1 - شماره 654
  • 03133878952

ساخت قطعات و تجهیزات استراتژیک صنایع نفت

استفاده از به روزترین چاپگرهای سه بعدی

پیشرو در خدمات فنی مهندسی


کاربرد پرینترهای سه بعدی در پزشکی و تکنولوژی های جدید

آگوست 10, 2016

ارسال شده توسط عرفان

دسته بندی پرینتر سه بعدی

در ادامه مقاله قبل این بار نیز به ذکر چند نمونه دیگر از کاربرد پرینترهای سه بعدی در پزشکی و تکنولوژی های جدید استفاده شده برای دستیابی دانشمندان در دمان بیماری های خاص و یا خلق و ایجاد توانایی های تازه در انسان ، پرداختیم.

این چند نمونه از کاربرد پرینترهای سه بعدی در پزشکی قطعا تحولی عظیم در بخش مورد تحقیق خود ایجاد کرده و خواهد کرد.

 

کاربرد پرینترهای سه بعدی در پزشکی

 

سنسور سفارشی ساخته شده

 

محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس با اسکن از قلب حیوانات مدل هایی چاپ کرده اند که به وسیله سنسورهای الکتریکی ، در اطراف  آن ها ، احاطه شده اند. این دستگاه های سیلیکونی میتوانند به راحتی دور قلب انسان و با تناسب کامل متصل شوند. در حال حاضر این سنسورها توانایی تشخیص میزان اکسیژن موجود در قلب و یا حتی فشار و ضربان قلب انسان و دمای بدن را کنترل کنند. اما گام بعدی در طراحی این سنسورها شناسایی و کنترل میزان اسید موجود برای جلوگیری از انسداد عروق است.

 

کاربرد پرینترهای سه بعدی در پزشکی و سنسورهای چاپ سه بعدی

 

مدل های پزشکی

 

گروهی از محققین در آمریکا و چین برای درمان و جلوگیری از گسترش تومور های سرطانی و پیدا کردن راهکارهای مقابله با آن موفق به چاپ سه بعدی مدل های تومور سرطانی شده اند. چاپ مدل های مخصوص هر بیمار با کمک گرفتن از اسکن های CT و MRI و به تبع آن پیشرفت در پژوهش های پزشکی باعث کاهش قابل ملاحظه در انجام عمل های جراحی خواهد شد.

 

کاربرد پرینترهای سه بعدی در پزشکی ، مدل های پزشکی

 

استخوان

 

در سال 2011 ، پروفسور Susmita Bose از دانشگاه واشنگتن آمریکا ، موفق به ساخت دستگاه پرینتر سه بعدی ای با آهن شد که امکان اتصال مواد شیمیایی و پودر سرامیکی را برای ایجاد داربست در استخوان ها برای رشد سریع تر استخوان های آسیب دیده را فراهم میساخت. هدف پروفسور بوز از ساخت این دستگاه رسیدن به روزی است که این دستگاه بتواند به وسیله نوعی عمل ایمپلنت و با استفاده از مواد طبیعی استخوان آسیب دیده را به استخوان های در حال رشد پیوند داده و حتی در ساختار استخوان های باربر بدن نیز بتواند تاثیر گذار باشد

 

کاربرد پرینترهای سه بعدی در پزشکی ، پرینت سه بعدی استخوان

 

دریچه قلب

 

Jonathan Butcher از دانشگاه کورنل ، با دستگاه پرینتر سه بعدی دریچه قلبی پرینت کرده است که به زودی قرار است بر روی گوسفندان مورد آزمایش قرار گیرد. وی با استفاده از یک ماشین دو نازله و با ترکیباتی از آلژینات موفق به چاپ سلول های عضله صاف و سلول های بینابینی سوپاپ، برای کنترل سفتی دریچه، شد.

 

کاربرد پرینترهای سه بعدی در پزشکی و چاپ سه بعدی دریچه قلب

غضروف گوش

 

Lawrence Bonassar از دانشگاه کورنل با بهره گیری از عکس های گرفته شده از گوش انسان ها موفق به چاپ غضروف گوش به وسیله دستگاه پرینتر سه بعدی شد. این قالب ساخته شده سپس با غضروفی از گاو در ماده کلاژن خوابانده شده بود ، پر شد. این عمل باعث شکل گیری قالب گوش میشد. پروفسور بوناسر و تیم تحقیقاتی او پس از آن در حالی به انجام تحقیقاتی برای چاپ سه بعدی مهره های کمر برای درمان ضایعات نخاعی میپرداختند که همزمان تیمی تحقیقاتی در دانشگاه پرینستون آمریکا کلاژن گوش خود را این بار با استفاده از قطعات الکتریکی کار گذاشته شده درون آن برای ایجاد شنوایی فوق بشری ، با پرینتر سه بعدی چاپ میکردند.

کاربرد پرینترهای سه بعدی در پزشکی و پرینت سه بعدی غضروف گوش

 

در مقالات بعدی نیز به چند نمونه دیگر از کاربرد پرینترهای سه بعدی در پزشکی میپردازیم.


اشتراک گذاری